fredag 7 december 2012

Konst i närmiljön

Först tänkte jag att jag skulle ta med eleverna i år 5 på en konstrunda i vår närmiljö men det valde jag snabbt bort. Rent praktiskt kändes det helt ogenomförbart! Två klasser med 26 elever vardera, alla ska få komma till tals och vi ska samtala om det vi ser även att vi skulle gå en klass i taget så...nja.
De fick istället i läxa att ge sig ut och upptäcka konst i närmiljön. 
Uppgiften var att titta efter olika utsmyckningar, skulpturer m.m. De skulle anteckna vad det är för konst och var konstverket finns ev. göra en skiss. Om de ville fick de fota konstverket för att visa upp och berätta. De hade en vecka på sig. De flesta hade gort sin läxa och många hade fotat och två elever hade arbetat tillsammans och gjort en power point! Det var härligt att höra dem berätta om vad de sett!

I Västervik finns ett bostads område som heter Midgård. Där finns många skulpturer och utsmyckningar skapat av konstnären Jon Pol. Midgård är i nordisk mytologi den borg som bebos av människorna. Många elever hade varit där och fotat.


Vid infarten till Midgårds parkering står denna "runsten"
  
 


Midgårdsormen Frej och freja


Freja


Mimer

  Detta är några av alla utsmyckningar som finns på Midgård.


En  elev hade med denna bild och text.
Jag har hittat ett konstverk på gården där jag bor. Det är ett rådjur som jag tror är gjord av järn. Det är ganska vackert och är rätt så likt ett riktigt rådjur. Det är en skulptur.





Exempel från ytterligare en elev
Den spejande sjömannen kom till Västervik år 1933 vid firandet av 500-årsjubileum.Statyn är utförd i svart granit från trakten.  Det var den Västerviksfödde konstnären Ragnar Alyre som ritade skissen till statyn.
Spejande sjömannen är en stor och ståtlig staty/konstverk den står på ett fint och bra ställe. Den står vid lilla strömmen och spejar på alla båtar som kommer in och ut. Den är värd sitt namn enligt mig för jag gillar den.



Jag har många bilder från eleverna...

När vi tittade och pratade om de olika skulpturer de fotat frågade jag om det var svårt att hitta konst. Eleverna tyckte det varit lätt för: det finns ju konst överallt, bara det att man inte tänkt på det så mycket förut. Nu ser jag allt! Jag tänker mycket mera på det nu så nu ser jag konst nästan överallt!

Finns det bra eller dålig konst då?
Jaaa! En del är jättefula och konstiga, man ser ju inte vad det föreställer! Föresten, det bestämmer väl den som tittar om man gillar det eller inte. Det är upp till var och en. 

Varför finns det konst som allmänheten ska kunna se?
Så att det ska vara fint! Så att männinskorna som bor där ska vara glada, om det är tråkigt runtomkring så kanske det finns något fint och färgglatt som lyser upp.
Så att det ska vara fint i vår stad så det lockar hit turister. Man får veta hur konstnären känner sig. Om det är glada bilder så vet man att konstnären varit på bra humör, om det är tråkiga mörka bilder så vet man att konstnären varit arg eller på dåligt humör.

Vi kommer nu att arbeta vidare på så sätt att eleverna i grupper om 3-4st ska få göra egna konstverk/skulpturer. De har börjat att göra skisser och skrivit ner mått och vad de behöver för material. Alla hade många ideér och de kom genast igång med sina skisser och planer.

Nedan följer bilder på några av elevernas skisser.







 
Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar